Preventieve zorg en een persoonlijke behandeling als basis bij Van Rij Mondzorg
Nadat ze afstudeerde in 2009 verhuisde Marloes Mees Ten Oever-van Rij naar Utrecht om te gaan werken bij Van Rij Mondzorg in Veenendaal. Hier werken ook haar ouders, Aad van Rij en Judith van Rij-de Groot. Dankzij hen kreeg Marloes al jong de basis mee voor goede mondzorg en koos ze uiteindelijk ook voor het tandartsberoep: “Het mooie aan tandheelkunde vind ik dat je mensen ook in goede tijden kunt helpen en niet alleen bij een directe hulpvraag.”
Groei in Van Rij Mondzorg
“We hebben inmiddels twee locaties,” vertelt Marloes. “Deze groei is heel natuurlijk verlopen. We doen geen lopendebandwerk, iedere patiënt wordt met dezelfde zorg geholpen. Er zijn mensen die zich hebben aangemeld bij ons in de praktijk die we vervolgens met liefde helpen.”

Inmiddels heeft Van Rij Mondzorg eind 2020 het keurmerk van De lieve tandarts gekregen. Ook dit lijkt een natuurlijke ontwikkeling. “[Een lieve tandarts zijn] moet vanuit jezelf komen,” aldus Marloes. “Mensen die een lieve tandarts zoeken, voelen zich niet automatisch op hun gemak, integendeel. Als tandarts moet je naast het tandheelkundige stuk dus ook kunnen overtuigen dat je het vertrouwen waard bent. Dat vraagt om communicatieve vaardigheden.”
Volgens Marloes is een tandartsbezoek ook moment om een band op te bouwen met de patiënt en een reden om je ‘op meer dan die kies te richten’: “Er zit een mens aan die kies vast, met de wens om zo fijn mogelijk behandeld te worden. Richt je je alleen op die kies, dan schiet je tekort.”
De praktijk doet er ook buiten de behandelstoel veel aan om de vertrouwenssfeer te behouden. Zo wordt iedereen door vaste baliemedewerkers welkom geheten en wordt op de tv in de wachtruimte het personeel ‘voorgesteld’. Bezoekers zien wie hen behandelt en ook hoe er wordt gewerkt. Vervolgens komt de assistent naar de wachtkamer en wordt er al in de wandelgang een praatje gemaakt.
De sfeer in de praktijk is hiervan de basis: de medewerkers zetten een stapje extra voor elkaar. Marloes: “We helpen elkaar graag, iedereen wil met een voldaan gevoel naar huis. We werken in de zorg, dat moet centraal staan.”
Uit de praktijk
Hoeveel moeite en zorg Marloes en de andere medewerkers uit de praktijk in een goede behandeling steken, klinkt terug in de ervaringen. Het cliché ‘je krijgt er zoveel voor terug’ blijkt hier heel erg waar. “Er zijn mensen die emotioneel worden omdat ze zo blij zijn dat we ze hebben geholpen. Daar tegenover staan kinderen die huilend binnenkomen en lachend van opluchting de deur uitgaan,” vertelt Marloes. “Je komt alles tegen.”
Ook wie er binnenkomt blijft verrassend. “Soms heb je een topsporter in de stoel, soms een dakdekker, dan weer een politicus – je hebt met zoveel mensen te maken. Maar iedereen heeft een gebit en je past je aan degene aan die je voor je hebt.”
Zo kreeg de praktijk tijdens de coronaperiode een weduwnaar in de stoel. De man van bijna 90 vertelde dat hij in deze tijd niemand zag. Zijn kinderen kwamen wel eten brengen, maar deden heel voorzichtig met hem. “Hij vertelde me dat ik de eerste persoon was die hij die week sprak,” herinnert Marloes zich. “Dan gaan we natuurlijk niet alleen een controle doen, we gaan ook even in gesprek hoe het met hem gaat en we halen herinneringen op over zijn vrouw.”
Preventie als basis
Preventie staat bij Van Rij Mondzorg centraal. Wat Marloes betreft is dat ook de toekomst van de mondzorg. “We moeten voorkomen in plaats van genezen – ons streven is dat iedereen oud kan worden met het eigen gebit.” Dit vertaalt zich in het bijna niet meer maken van kunstgebitten: “We richten ons op behoud.”
Daarbij hoeft erfelijkheid niet uit te maken, een fabel die de tandarts graag ontkracht. “Ik hoor nog vaak dat iemand een slecht gebit heeft overgenomen van de ouders. Of ouders die kinderen hebben met gaatjes, en dit vergoelijken door aan te geven dat ze zelf een slecht gebit hebben.” Het blijkt een hardnekkige overtuiging. “Een slecht gebit is niet erfelijk – en zelfs als dat zo zou zijn, dan moet er juist wat aan worden gedaan,” aldus Marloes. “Ik kan er alleen niet met ‘nee helemaal niet’ tegenin gaan. We proberen uit te leggen dat bepaalde factoren van invloed kunnen zijn op de gezondheid van een gebit, maar de grootste invloed is de gebitsverzorging.”
Voor kinderen zet de praktijk de methode Gewoon gaaf in. Hiermee maken ze kinderen tandwijs en proberen ze ouders te motiveren voor goede mondzorg. Het zijn daarbij niet alleen de ‘eigen’ kinderen die de praktijk helpt. “Met een deel van de praktijk zijn we in 2016 naar Cambodja geweest, waar we onder meer met poetspoppen een school bezochten en kinderen konden leren hoe je de mondgezondheid op peil houdt,” vertelt Marloes. “Dat was een fantastische ervaring. De standaard is heel anders, maar educatie kan helpen. We gingen er niet heen om te behandelen, maar voor preventie, om daar op de langere termijn een verschil te maken.”
Alles bij elkaar ondersteunt dit het motto van de praktijk: liever voorkomen dan genezen.
Werk en privé scheiden?
“Ik heb een gezin, een privéleven en ben ook tandarts,” vertelt Marloes over haar kijk op het werk. “Wij leren patiënten kennen, zij leren ons kennen. Je werkt samen om het gebit op orde te krijgen en groeit met elkaar.”
Het halfjaarlijkse contact maakt dat er een band kan ontstaan met iedereen die langskomt. “Dat maakt dat je niet alleen probleemoplossend werkt, aldus Marloes. “Je bouwt een band op. Het mooie aan tandheelkunde vind ik dan ook dat je mensen ook in goede tijden kunt helpen.”
De mond blijft een interessant werkgebied volgens Marloes. “Je krijgt maar één set tanden. Je huid kan zich herstellen, tandweefsel niet. De uitdaging is dan dat iemand zo lang mogelijk met het eigen gebit door kan en wanneer nodig met hulpmiddelen.”
In de afgelopen periode zat de tandarts niet stil. Ze nam de tijd om het klushuis, dat ze samen met haar man kocht, tot een echt huis te maken. Ook kreeg ze een tweede dochter en genoot ze van de relatief rustige periode thuis. Inmiddels heeft ze samen met echtgenoot Frederik de praktijk overgenomen en kijkt uit naar de toekomst. Het team Van Rij Mondzorg neemt weer nieuwe patiënten aan en heet u welkom in Veenendaal en Scherpenzeel. “We zorgen dat we ruimte maken wanneer dat nodig is.”